icon-back cases

AMMA Award winning case - Hoe gasvrij ben jij?

Image

Natuur en Milieu - Hoe gasvrij ben jij?

Een fossielvrije toekomst is belangrijk. Maar wie heeft er echt zin in? De energietransitie lijkt saai, ingewikkeld en kostbaar. Maar met de campagne ‘Hoe Gasvrij Ben Jij?’ bewijst Natuur & Milieu dat een aardgasvrije toekomst dichterbij is dan je denkt, veel eenvoudiger en zelfs financieel interessant.

Met aansprekende voorbeelden, geïntroduceerd door Eddy Zoëy, vergroten we het enthousiasme om samen in beweging te komen. Zet je ketel wat lager, plak een tochtstrip, iedereen kan ’t.

Deze campagne gooide hoge ogen waar ’t gaat om uitkijkratio en engagement. ‘Hoe Gasvrij Ben Jij?’ geldt inmiddels als een voorbeeld binnen NGOcommunicatie.

Infotainment met energie en enthousiasme

Duurzaamheidscampagnes leunen op voorlichting. Informatie. Belangrijk, maar feiten, cijfers en jaartallen zetten niet aan tot verandering van gedrag. We weten dat houding en gedragsverandering pas optreedt nadat er een emotionele connectie is gemaakt.

Grootste uitdaging? De materie zo te verpakken dat die emotioneel binnenkomt.

Weerstand oplossen door te lachen. Humor ontdooit tegenzin en scepsis. Oftewel: als er gelachen wordt, wordt er beter geluisterd. In het kort: infotainment. Met enthousiasme, herkenbaarheid en toegankelijke content.

Image

Onze aanpak voor meer engagement

Gestart met het einddoel haarscherp voor ogen: impact maken en inzetten op gedragsverandering. Door onze campagnes hebben we willen bereiken dat mensen uit de doelgroep zelf actie konden ondernemen om naar een gasvrije woning te gaan. In ruim een jaar hebben we 4 campagne flights mogen inzetten waarin we mensen de handvatten hebben gegeven om hun gasverbruik te verminderen door de temperatuur van de CV ketel te verlagen, tochtstrippen te plakken en te starten met het isoleren van hun woning.

Door slim gebruik te maken van data hebben we een landelijke campagne gedraaid, maar specifiek kunnen inzetten op postcode gebieden met een hoog aandeel woningen die niet of slecht geïsoleerd zijn. Om de doelgroep op een goede manier te bereiken hebben we gebruik gemaakt van een breed scala aan kanalen. In totaal hebben we 17 verschillende video’s ingezet op YouTube, NPO, DPG, Facebook, Instagram en Pinterest. Ingezet op alle huizen op Funda.nl met een energielabel welke liet zien dat verbetering nodig/mogelijk was (B-F). Tekstadvertenties ingezet voor mensen die opzoek waren hoe zij om moesten gaan met de stijgende energiekosten en welke opties zij hebben om hier zelf wat aan te doen.

Resultaten:

Beter geïsoleerd

1 op 4

Uitkijkratio

39%

Leads

11.714

Het totale bereik van de campagne is belangrijk, daadwerkelijk resultaat in gedrag des te meer. Door stijgende gasprijzen en landelijk sentiment rondom duurzaamheid, was 2022 een goed jaar voor de transitie naar een gasvrij Nederland. Om de daadwerkelijk impact van de campagne te destilleren, heeft Onderzoeksbureau Kien een campagnetracker uitgevoerd. Het resultaat: Van alle mensen die de campagne zagen, heeft 1 op de 4 in het afgelopen jaar hun huis beter geïsoleerd. Dat is 57% meer dan de mensen die de campagne niet zagen.

..en heeft 39% hun cv-temperatuur verlaagd. Dat is 29% meer dan mensen die de campagne niet zagen.

Een grootse beweging met een boven verwachting resultaat voor deze campagne verspreid over de verschillende flights.