icon-back artikel

Hoe structureer je je SEA accountstructuur? STAG, SKAG of Hagakure

Het kiezen van een SEA accountstructuur is belangrijk om verschillende redenen. Voor ons is vooral efficiënt budgetbeheer, goede targeting en heldere inzichten belangrijk. In dit artikel gaan we in op een aantal accountstructuren: SKAG, STAG en Hagakure-methode.

Single Keyword Ad Groups (SKAGs)

Dit is een accountstructuur die tijdrovend is om op te zetten. Het voordeel is wel dat hiermee hoge kwaliteitsscores te halen zijn doordat de zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s goed op elkaar aansluiten. Het gaat er hierbij om dat elke adgroup één zoekwoord heeft met specifiek op dit zoekwoord een advertentie.

Vanuit Okerblauw gebruiken we deze aanpak niet meer. Het is een verouderde aanpak die tegenwoordig het algoritme van Google benadeelt doordat er niet genoeg data binnenkomt op één advertentiegroep. Dit voorkomt dat het algoritme zich kan optimaliseren op de advertentiegroepen en zoekwoorden in de campagne.

Hoe zet je SKAG structuur in je SEA account op?

  1. Zet specifiek je keywords op die je wil targeten.
  2. Maak per keyword een advertentiegroep aan.
  3. Schrijf specifiek op elk zoekwoord een aparte advertentie met een bijpassende landingspagina.

Ben je van plan toch gebruik te maken van deze structuur let dan goed op de titels die je gebruikt voor je campagnes en adgroups. Het is cruciaal om een goed te snappen accountstructuur neer te zetten om makkelijk analyses en budgetmanagement te draaien.

SKAG structuur SEA account

Single Theme Ad Groups (STAGs)

Deze structuur lijkt op SKAG. Het grote verschil is dat hier per thema wordt gewerkt en niet per keyword. Er worden dan ook meerdere keywords toegevoegd per adgroup. Het grote voordeel van deze opzet is dat de STAG opzet een stuk minder arbeidsintensief is dan de SKAG structuur. Daarnaast heeft de STAG methode nog steeds het voordeel van een hoge relevantie. Nadeel kan zijn dat bij deze aanpak de communicatie van advertenties minder goed op de keywords aansluit. Daarnaast kan deze methode nog steeds niet altijd genoeg data verzamelen per adgroup om het algoritme van Google op de juiste manier in te leren.

Hoe zet je STAG structuur in je SEA account op?

  1. Zet wederom specifiek je keywords neer die je wil targeten.
  2. Groepeer de keywords per thema.
  3. Maak per thema een relevante advertentie, gebruik waar nodig dynamische elementen in je ads.
  4. Zoek bij elke adgroup de juiste landingspagina en maak waar nodig een specifieke landingspagina aan met relevante content.

Ook bij deze structuur vragen we ons vanuit Okerblauw sterk af of dit nog een aanpak is van de huidige tijd. Het is nog steeds relatief arbeidsintensief en het risico op het versplinteren van je data in je account is nog steeds vrij hoog. Hou bij deze opzet vooral in de gaten of je +- 3K vertoningen per week per adgroup kan halen.

STAG account opzet SEA structuur

De Hagakure-Methode

Deze methode is in het leven geroepen om het SEA account sterk te vereenvoudigen. Het voordeel is dat deze methode inspeelt op de ontwikkeling van Google om de SEA campagnes steeds meer te automatiseren. Daarmee maakt deze structuur het managen van je Google account ook veel minder arbeidsintensief. Het nadeel is dat met deze methode het cruciaal is om genoeg data te verzamelen voordat de campagnes draaien zoals ze moeten draaien. Dat betekent vaak een hoog budget uitgeven voordat er genoeg datapunten zijn om het algoritme waar de biedstrategie van Google op draait succesvol in te leren.

Hoe zet je de Hagakure-methode op in je SEA account?

  1. Groepeer alle zoekwoorden naar brede zoekwoorden. Voorkom dubbele matching.
  2. Maak campagnes met DSA adgroup en een adgroup voor je brede zoekwoorden.
  3. Zorg voor relevante communicatie met minimaal drie RSA’s gevuld en genoeg componenten (de oude extensies).

Bij Okerblauw kiezen we er soms nog wel voor om in stap twee nog wel hoogover te thematiseren om relevante communicatie makkelijker te maken. Dit hangt ook af van de structuur van de site en relevantie in landingspagina’s die er aanwezig zijn.

Hagakure methode SEA account

We hebben hier drie bekende structuren omschreven. Van SKAG (veel controle, veel arbeid) naar Hagakure (weinig controle, laag in arbeid). Kijk goed naar welke data beschikbaar is om te bepalen met welke strategie je begint. Vanuit die strategie is het altijd mogelijk om langzaam verder te experimenteren naar een andere structuur. Alles hangt af van het aantal succespunten in het algoritme. Verder is het van belang om goed na te denken over de keywordvarianten die je gebruikt en uiteraard de volledigheid van je instellingen en account.

Hulp bij jouw accountstructuur?

Stel je vraag, of vraag een gratis campaign audit aan!