icon-back artikel

SEA vs. SEO: kiezen of combineren?

Search Engine wat…?

Vrijwel elke ondernemer weet dat het belangrijk is. SEO en/of SEA. We komen wel nog vaak tegen dat het verschil niet duidelijk is. Of zelfs dat we de vraag krijgen of we even snel een resultaat voor een zoekwoord bovenaan kunnen toveren. Dat Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) belangrijk is voor de marketingmix van je bedrijf staat buiten kijf. In deze blog gaan we vooral in op de verschillen tussen deze twee en hoe je de keuze maakt tussen deze twee.

 

Wat is SEO?

Search Engine Optimization, of SEO, is het proces van het optimaliseren van je website om zo een hogere positie binnen Google (of andere zoekmachines als Bing) te krijgen. Dit wordt bereikt door een combinatie van technieken, waaronder trefwoordonderzoek, het creëren van kwalitatieve content, het optimaliseren van de technische elementen (zoals titels en meta-beschrijvingen), en het verkrijgen van backlinks van andere websites om onder andere de autoriteit van je site te laten groeien. SEO is een langetermijnstrategie met als doel een duurzame en gestage opbouw in zichtbaarheid en organische websitetraffic.

 

Wat is SEA?

Search Engine Advertising, of SEA, verwijst naar betaalde advertenties in zoekmachines. SEA valt onder PPC (paid per click) waarbij campagne betaald worden per klik op basis van de maximale CPC (cost per click) die je wil betalen. Het systeem van Google en andere zoekmachines werkt op basis van een veiling die gebruik maakt van de kwaliteit van de advertentie, de maximale CPC en de relevantie van de landingspagina.

 

Een totale searchstrategie

Je zou kunnen zeggen dat met SEO en SEA je het beste hebt van twee werelden. Door een SEA- en SEOstrategie te implementeren creëer je direct zichtbaarheid met betaalde ads en tegelijkertijd investeer je in de organische resultaten op de lange termijn. Gebruik SEA voor de commerciële termen die direct resultaten kunnen opleveren. Naast leads of omzet kan dit ook tot nuttige feedback leiden. Zorg er altijd voor dat je goed meet wat het SEA verkeer doet op je website. Doe daarnaast een 0-meting voor je SEO zodat je weet waar je staat op het moment dat je gaat investeren in het optimaliseren van je website.

 

SEO, SEA of combineren?

Ons advies is vrijwel altijd te investeren in beide. Alleen bij tijdelijke websites, met tijdelijke doelstellingen heeft SEO eigenlijk geen toegevoegde waarde aangezien dit een investering is voor de lange termijn.

Bedenk dat voor SEA altijd budget in Euros aanwezig moet zijn om je zichtbaarheid te garanderen. Zorg er dan ook voor dat je weet wat je SEA campagne opleveren (meten, meten, meten). Als de investering in SEO op een gegeven moment resulteert in organisch verkeer is het zaak om een goede keywordanalyse te doen waarmee je kan zien wat je marktaandeel SEA + SEO is. Dit is dé manier om beide strategieën te combineren.

 

Conclusie

Zorg voor een goede combinatie van je SEO en SEA. Weet waar je zichtbaarheid sterk is in SEO, maar ook waar je gaten zitten zodat je deze op kan vangen met adverteren in de zoekmachines. Met SEA kun je snel resultaten behalen, maar het is cruciaal om die goed te meten en je account goed te managen.

 

Wil je weten hoe jouw SEA of SEO ervoor staat?

Neem gerust eens contact met ons op. We kijken graag eens met je mee.